tirsdag 27. mars 2012

Kyllingsuppe

Suppe er fantastisk mat fordi du kan lage det av så og si alt. Om man har rester av kjøtt og grønnsaker er det bare å slenge oppi. Man kan lage flere liter og fryse ned resten til senere middager. Best (og billigst!) blir det om man lager sin egen kraft (som jeg skal skrive om senere). For en ekstra mettende suppe er det flott å legge til bønner, linser eller pasta. Det er med andre ord den perfekte mat for studenter og andre med dårlig råd og tid. Allikevel virker det som om folk skjelden spiser suppe til middag. Kanskje det er på grunn av de smakløse og ulidenskapelige posesuppene fra Toro. På grunnlag av dette har jeg valgt å dedikere både bloggnavnet og en fast spalte til den undervurderte suppen. Dette er bloggens faste supperåd, denne gangen om kyllingsuppe:

Som nevnt tidligere kan kylling være veldig økonomisk hvis man bruker hele. Kyllingen jeg lager suppe av har jeg først helstekt med grønnsaker, brukt brystet i salat, og nå bruker jeg resten av kjøttet og skyen i suppa. Oppskriften jeg brukte var på kylling i sursøt saus fra en Jamie Oliver-kokebok jeg har (han skriver også om å bruke hele kyllingen). Derfor fikk suppa og litt samme smak, med chili, ananas, paprika og løk. Siden jeg brukte restene av grønnsakene trenge jeg ikke tilsette flere grønnsaker i suppa, men jeg brukte linser.

Kyllingsuppe

Rester av kylling
Linser
Vann
Fløte
Rosiner
Spisskummen
Koriander
Knust nellik

Først tinet jeg opp kyllingrestene og blandet i vann, omtrent 5 dl.


Deretter puttet jeg i linsene, et par never. La suppa koke til linsene nærmer seg ferdig.


Ta i fløte, rosiner og krydder. Forsiktig med nelliken! Det går ann å legge til litt chili eller kayennepepper for sterkere smak. Kok forsiktig til den tykner.


Resultatet blir en varmende og krydret suppe som særlig er god på vinteren.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar