mandag 5. august 2013

Cheapskate

Når jeg startet denne bloggen var jeg så blakk som bare en student kan bli, så planen var egentlig å lage masse innlegg med masse billige matretter og restemat. Det ble egentlig ikke helt sånn, men for en måned siden omtrent var jeg og samboer på flyttefot, så vi bestemte oss for å lage en enkel og billig ukesmeny som kunne fryses ned. Vi kjøpte inn mat for under 300 kr, og fylte kjøleskapet med billige varer:


Jeg er heldig og har ingen allergier eller intoleranser, så jeg spiser alt mulig. Men jeg må jo bare innrømme at jeg er litt kresen, og vil helst ikke spise det samme to dager på rad, jeg foretrekker å variere, noe som kan være en utfordring på et stramt budsjett.

(ikke kjøp avocado.. det er dyrt)
Siden jeg har vært student ganske lenge har jeg god peiling på hva som er skikkelig billig mat, spesielt om man kjøper i store kvanta. Generelt sett er norskedyrkede grønnsaker billige (de som er dyrket ute, ikke i drivhus), poteter, løk, gulrøtter og alle mulige rotfrukter, jo styggere de ser ut jo billigere pleier det å være. Ett tips er å dra på innvandrerbutikker, de har gjerne godt utvalg av grønnsaker i løsvekt og bedre priser enn norske kjedebutikker. Det kan også være lurt å følge sesongene, kål og kålrabi er for eksempel utrolig billig på høsten.





Når det kommer til kjøtt og fisk er det lurt å se i flere butikker etter tilbud, noen butikker, som Rema 1000 fører produkter fra litt uvanlige produsenter, som noen ganger kan være mye billigere. Særlig kjøttdeig kan det være mye å spare på, men kvaliteten er jo ikke den beste. Hel kylling er og billig, og det er mye mat i det.I det siste har endel billigkjeder begynt med 'fersk' (nedfryst og tint opp) fisk i vakumpakkede porsjonsbiter. Det er gjerne billig stykkpris, men det billigste er fortsatt å kjøpe en hel eller halv fisk som man kan lage flere middager på, og dessuten kraft. Ellers er jeg en stor fan av tunfisk på boks, det koster 6-7 kr for to bokser og kan brukes til salat, pastasaus og pålegg. Uansett er kjøtt og fisk dyrt, så det er lurt å planlegge noen vegetariske måltider også.



Egg, melk og rømme/jogurt er også greit å ha stående (på bildet er det en 18 pk. med egg fra First Price), fordi det kan brukes både til middagsmat og andre måltider, og det koster lite. Jeg pleier også å kjøpe inn hermetikk, særlig tomater på boks Det er også lurt å kjøpe inn større mengder med mel, havregryn (veldig billig, metter mye), ris, linser og bønner. Det holder lenge, og man har man alltid noe å ha som utgangspunkt til en matrett. Her er det også mye å spare på å handle på innvandrerbutikker.

Her er sånn ca det jeg kjøpte inn for to uker:

Gulrøtter
Poteter
Kålrabi
Sellerirot
Løk (en pose)
Purre
18 egg
Melk
Jogurt
Tomat på boks x 4
Spagetti
Kjøttdeig
Torsk
Bacon
Fake parmesan

Det ble til:

Minestronesuppe
Pasta med kjøttsaus
Potetsuppe
Minestronesuppe
Torsk m/bacon og potet
Spagetti carbonara
Tomatsuppe
Omelett

Pasta med kjøttsaus
Potetsuppe



De fleste dagene lagde vi store nok porsjoner til å fryses ned, sånn at vi hadde lettvinte middager neste uke også.






2 kommentarer:

  1. Så fint innlegg :-)
    -det er bra å fokusere på billig matlaging, det er nok blogger med veldig høyt matbudsjett, og det er ikke bare studenter som har lave budsjett, fint med andre alternativer enn bare pasta som er billig men ikke veldig mye fornuftig næring ;-)

    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
  2. Ja, på mange måter er det lettere å være kreativ med et trangt budsjett synes jeg. Det er mange variasjoner man kan lage av typisk hverdagsmat. Pasta blir kjedelig i lengden, og lite næringsrikt som du sier. :)

    SvarSlett