onsdag 1. mai 2013

Reste-ravioli




En dag våknet jeg opp med en sterk trang til å lage pasta, så da prøvde jeg det. Det funka ganske greit, men jeg fant ut at det er en grunn til at folk anbefaler å kjøpe pastamaskin: det er vanskelig å kjevle pastadeigen så tynn som den skal være. Raviolien min ble litt tykk, men fortsatt ganske spiselig.
Oppskrift på pasta fant jeg her

Til en halvkilo pastadeig, trenger du:
225 gram mel
3 store/mellomstore egg.


Bland sammen og la hvile en stund.


Fyllet jeg brukte var egentlig bare rester jeg hadde i kjøleskapet (derav navnet) og spinat.


1 pose spinat (400 g.?)
1/2 purre
1/2 boks seterrømme
1 charlottløk
2 fedd hvitløk
1/4 parmesanost
Olivenolje til steking

+ sitron, salt, pepper og timian

Vask, hakk og bland:


Så kommer det spennende, nemlig å fylle raviolien. Først må man kjevle (eller kjøre i pastamaskin):


Så fylles det på små porsjoner med teskje 1/3 nederst på hver leiv med pastadeig:


Deretter brettet jeg den øverste delen over fyllet, og skar det til firkanter med fyllet i midten. For sikkerhets skyld klemte jeg kanten rundt godt. Til slutt tok jeg alle i kokende vann m/ salt.


Her illustreres problemet med manglende pastamaskin: ravioliene blir rett og slett ganske tykke og uelegante, og litt for deigete i kantene. Men det ble fortsatt godt!





2 kommentarer:

  1. Wow! Jeg er imponert. Hjemmelaget pasta er noe jeg drømemr om, men har tenkt å kjøpe meg ettellerannet verktøy som kan hjelpe til :)
    Ser knallgodt ut, tykke eller ei! :D

    SvarSlett
  2. Det ble godt. :) Men gjorde litt research etterpå, og fant ut at en sånn enkel pastamaskin bare koster 4-500 kr, så det blie vel en investering snart tenker jeg. Hadde vært kult med vegansk pasta da!

    SvarSlett