lørdag 13. juli 2013

Vinduhage?


Jeg har flyttet til et sted uten veranda så de fleste plantene mine har blitt vindusplanter, utenom noen få heldige som fikk bli plantet ute i bedet (bilde kommer senere!). Flere av plantene jeg har tåler nemlig ikke norsk klima så godt, slik osm tomatene og agurkplanten, så de har det best inne. Og krydderplantene er det mest praktisk å ha inne så jeg kan bruke dem til mat. Her er vindusplantene:


Fra venstre: cherrytomat, kattemynte, kaktus, aspergesbønne, Venus Flytrap og basilikum.
Kaktusen og venusen (kjøttetende plante) er et veddemål mellom meg og samboer om hvem som kan holde en eksotisk plantei l ive lengst. Foreløbig er det ganske jevnt løp.


Her henger ruccolaen og vårløken.


Gressløk, estragon og kruspersille.


Det andre vinduet, fra venstre: agurk, tomat, salat og minidrivhus.


Minidrivhuset har dill, timian og flatbladet persille.


Agurkplanten har vokst seg kjempelang! Den lager slyngtråder som henger seg fast i pinnene på siden.

Ellers har jeg vært endel plaget med fluer på plantene, selv om de er inne. Reddikplantene måtte jeg dessverre kaste, fordi de ble helt oppspist. Derfor prøvde jeg meg på en hjemmelaget insektspray:




1 chili m/frø
1/4 sitron
1 dl. desifiseringsprit (eller annen sprit)

Jeg lot denne blandingen stå et døgn på spruteflaska, før jeg fyltee opp resten med vann. Nå sprayer jeg det på plantene som jeg ser er angrepet av fluer, og jorda rundt, og det er ganske effektivt for å holde dem unna.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar