onsdag 4. september 2013

Blåbær II

Det ble blåbærsyltetøy i år også.  Problemet med blåbær er at de inneholder lite pektin, så syltetøyet blir veldig flytende om det ikke tilsettes noe stivelse. Før har jeg hatt i tyttebær og sitron, men i år brukte jeg faktisk en teskje maismel, noe som funket ganske bra. Man får også kjøpt pektinpulver på butikken.

Blåbærsyltetøy
4 l. blåbær
1.4 l. sukker
(sitronsyre/pektin/maismel)

- Legg bær og sukker lagvis i kjelen og varm langsomt. La det koke foriktig i 15 min.
- Fyll syltetøyet på varme, sterile glass. Sett glassene på hodet i 24 timer.

1 stk. hermetisert blåbærsyltetøy.

Av min heller beskjedne menge blåbær fikk jeg to glass, ett ble satt i kjelleren, det andre ble spist opp samme kveld med pannekaker og ertesuppe:


Pus var også interessert i syltetøyet, selv om han ikke kan smake sukker:




meeh..






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar