mandag 2. september 2013

Rips og solbær II

Yes, da fikk jeg tid til å lage litt greier av bærene jeg plukket. Det ble både saft og gele. Oppskriftene har jeg ganske så frekt kopiert rett fra Hege, med et par endringer. Jeg har omtrent 1/3 solbær og resten rips blandet.

Først ut er saften:

Første del av oppskriften blir solbærsaft, som kan fryses ned som den er eller tilsettes sukker for å få sirup.



Solbær (pluss rips)
Vann
Kjele
Stor bolle
Dørslag
Rent kjøkkenhåndkle/saftklede
Rene, steriliserte flasker

Ha bærene i en stor kjele, tilsett vann så det nesten dekker bærene, helst 1 del vann til 2 deler bær (veies). Kok opp og la koke noen minutter til bærene blir litt blekere. Skum av. La bærene stå og trekke noen timer eller over natten. Sil av med et håndkle, eller et saftklede. (Jeg kjøpte mitt på Jernia).


Saften kan nå kokes inn for å få den mer konsentrert. Frys ned hvis du ikke vil ha i sukker.

koker sirup og steriliserer glass


Mål opp saften og tilsett 1/3 del av vekten i sukker (f.eks. til 1 liter saft brukte jeg 300 g sukker)
Vil du ha den veldig søt bruker du mer sukker. 

Kok opp og la koke inn til blandingen er blitt litt tykkere, 
jo lenger du koker og jo tykkere den blir jo mer konsentrert blir også sirupen.

Hell den kokende sirupen på varme flasker, 
fyll de helt opp og skru på korken.
Sett de på hodet i minst 24 timer, ikke rør,  for å få ut eventuell luft.
Flaskene kan nå lagres.









4 kommentarer:

  1. Hei !

    Bare koselig at du er frekk og bruker mine oppskrifter, særlig når du linker ;-) Takk skal du ha!

    kos deg med solbærsaft, den er også utrolig bra for kroppen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg gjøre. :) Solbær er ikke så godt ferskt synes jeg, men den slår nesten alt i smak som saft eller gele.

      Slett
  2. Så deilig med hjemmelaget solbærsaft!
    Solbærsaft minner meg om da jeg var liten og fikk semulegrynsgrøt og solbærsaft på kveldene. I år har vi ikke høstet noen bær, men jeg drømmer om å få plantet et par busker til neste år, deriblant solbær.

    SvarSlett
  3. Ja, jeg har jo ikke hage selv, men drømmen er jo egen hage med bærbusker. Smaker bedre enn alt som er å få av butikkjøpt, og mye sunnere. :)

    SvarSlett