søndag 8. desember 2013

Surkål

Jeg hadde faktisk aldri laget surkål før, enda det er en av mine absolutte julefavoritter. Og det verste  er at jeg har lenge gått rundt og irritert meg over at det er så vanskelig å få brukt opp en hel kål.. Jaja, det er iallfall dødslett å lage!

Her sammen med kokt pæreskinke, potet og løksaus.


Surkål


1
kålhode (ca. 750 g.)
2-3 dl. vann/kraft
1 ts.  karve
1 ts. salt
1 Ss. eddik
1 ts. sukker


Kutt kålen i strimler og ha i en gryte lagvis med vann og karve. Hell over vann eller kraft. Kok opp og la småkoke til den ser surkålete ut, ca. 45 minutter. 

Pæreskinka er bare kokt i 40 minutter og skåret opp, så det er ikke noe spennende. Kokevannet brukte jeg som kraft til løksausen:


Løksaus

1 middels løk
1 Ss. smør
1-2 Ss. mel
2-3 dl. kraft

Stek løken gylden i smøret. Ha i mel og lag jevning. Rør ut med kraft, og la koke opp.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar