søndag 6. april 2014

Scones med parmesan og brokkoli

Jeg hater å bake, men her om dagen overrasket jeg meg selv og lagde scones. Scones er litt enklere, og litt mindre grisete enn å bake rundstykker, og man kan være kreativ med smaktilsetning. Jeg fulgte oppskrift fra den rutete kokeboken, og la til revet parmesan og rå, oppkuttet brokkoli:

Mini-bakeassistent. Ikke obligatorisk, men anbefalt.
 Scones

8-9 dl. hvetemel
1/2 ts. salt
4 ts. bakepulver
100 g. smør
4 dl. kefir (eller annen surmelk)

1/4 brokkoli
1/2 dl. revet parmesan

Kutt opp brokkolien i småbiter og riv osten. Bland alt det tørre i en bolle. Smuldre i smøret med hendene til det er grynete. 
Bland i kefiren og elt raskt sammen. 
Klapp deigen flat, men ikke helt.


Sconesene kan lages som små boller, eller litt større leiver. For å lage de små bruker du et shotteglass eller lignende.
 Jeg lagde begge deler, for å bruke all deigen.
Stek på 250 grader i rundt 12 minutter.


Sconesene smaker veldig godt med smøreost.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar