fredag 23. mars 2012

Veggis-enchiladas

Denne enchiladasoppskriften fant jeg på en gang jeg hadde bestemt meg for å ikke spise kjøtt en periode. Faktisk synes jeg den smaker bedre enn versjonen med kjøttdeig. I dag lagde jeg det fordi jeg hadde noen bønner som måtte spises opp.



Du trenger: 
Tomater på boks (jeg bruker hele tomater, det er billigst)
Kikerter
Bønner
Løk
Tortillas (First Price selvsagt)
Ost (ikke First Price)
Spisskummen
Koriander
Sukker
Kayennepepper
paprika



Jeg bruker ikke noen mål her heller, for jeg slenger egentlig bare alt oppi på øyemål. Men kikertene og tomatene er fra boks, så det er 5 dl. De øvrige ingrediensene står sånn ca. i fallende rekkefølge etter mengde. Krydderet er for å få til "mexicansk smak" (butikkjøpt tacokrydder er for folk som hører på Ole Ivars). Det må smakes til etter hvor sterkt man ønsker det, men vær forsiktg med kayennen.


Først: Stek kikertene sammen med løken i olje. Når de er brunet litt kan man helle over tomatene. Rør godt og mos kikertene litt inn i sausen. Dette er for å få mer konsistens. Bland i krydder og kok opp. Ta i bønner.

Fordel sausen i tortillaene. Ta i ost og paprika. Jeg bruker to typer ost: Norvegia og geitost. Rull sammen tortillaene Hvis det er mer saus kan den fordeles oppå sammen med ost.




Stek i ovnen på 200 grader, Ferdig når osten er smeltet og tortillane er gyldne i kanten.

Nytes med rømme, guacomole og sombrero.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar