fredag 20. juli 2012

Quiche

Quiche er smart mat å lage når man har matrester liggende. Ting man kan bruke bortsett fra den tradisjonelle osten og skinken er sopp, løk (alle typer løk), kjøttdeig, tomat, bønner, reker eller annet man har liggende. Jeg laget med sopp, paprika og løk denne gangen. Siden jeg ikke hadde ost, droppet jeg det, men det er alltid bedre med. Her bruker jeg hvetemel, men man kan også bruke en blanding av hvetemel og grovt mel.





Quiche
5 dl.
hvetemel
200 g. smør/margarin
2 Ss. vann
2 egg
2 dl. melk
1 halvstor løk
1 paprika
100 g. sjampinjong
salt, pepper og paprikapulver etter smak

Først, smuldre alt melet i smøret. Tilsett vannet, og kna det sammen til en ball,


La deigen ligge i kjøleskapet i rundt 20 min. Mens du venter kan du skjære grønnsakene.


Når deigen er ferdig skal den kjevles eller knas ut i en ildfast form. Stikk bunnen med en gaffel og sett formen i ovnen i 10 min på 200 grader. Visp sammen eggene og melken og ha i krydder.

Ja, jeg har bare en bolle..
 Når deigen har stårr lenge nok i ovnen kan du ta den ut, tai grønnsakene og helle over eggeblandingen. Stek i 20 minutter, elle til paien er stiv på toppen.

Server med salat og brød. Paien er like god kald dagen etterpå.
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar