mandag 18. november 2013

Litt luksus og litt rester

I utgangspunktet vil jeg alltid vite hva som er i kjøleskapet før jeg drar på butikken. Det er en lur måte å unngå å kjøpe for mye. Hvis jeg kjøper en salat fks., men allerede har en halv en i kjøleskapet er det gode sjanser for at den ene blir liggende og ikke blir spist opp før den må kastes. Og det liker vi ikke!

Sånn ser kjøleskapet vårt ut: lite råvarer, noe pålegg, og mye sauser og smakstilsetninger med lang holdbarhetstid.




Men noen ganger drar jeg bare innom butikken uten å ha helt koll på hva som er hjemme, og noen ganger er det lammeskank for halv pris på ICA som bare venter på å bli laget på å bli braisert i øl med løk og selleri. Og da velger jeg å heller kjøpe inn litt for lite og se om det er noe som allerede er i kjøleskapet som kan brukes.

Denne gangen ble tilbehøret potet- og persillerotmos med en smørklump, og salat av en litt trist tomat, et slitent kålhode og løk. Alt var ting som allerede lå i kjøleskapet. Hadde jeg ikke brukt det, måtte det kanskje ha blitt kastet noen dager etter.



Ølbraisert lammeskank
2 lammeskanker
1/5 dl. mørkt øl
1 løk
1 stangselleri
1 laurbærblad
1 hvitløksfedd
frisk persille
timian
salt og pepper

(Oppskriften er en modifisert versjon av denne)

Brun lammeskankene i olje i en gryte. Ta dem til side og stek hakket løk og selleribiter i gryta. Når løken er gylden tas skankene tilbake i gryta. Hell på ølen, og ha på 0.3 dl vann, eller den mengden som skal til for å at de er nesten dekket. Kok opp, og la småkoke under lokk i 1.5 timer eller lenger. Hvis det er for mye kraft (is there such a thing..?) eller den er svak, kan den kokes inn en halvtimes tid uten skankene, men jeg trengte ikke det. 

Mos
4-5 poteter
1 persillerot
1 Ss creme fraiche/rømme/smør
salt og pepper 

Skrell potetene og persillerota, og kok dem møre. Mens de er varme moses de med en rotmoser. Vend inn valgte meieriprodukt og salt godt.

Server lammeskankene på en seng av potetmos med rikelig kraft og selleri. Lag en salat av det du har i kjøleskapet med en god vinagrette. Restemat trenger ikke være nitrist. :)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar