tirsdag 5. november 2013

Hei

Har vært relativt stille fra meg i det siste fordi jeg har fått barn, faktisk. Hei Embla!


Derfor har det blitt endel mindre tid til å lage avansert mat og dyrke tomater og sånn, og ihvertfall å ta bilder og skrive om det. Men nå som ting har stabilisert seg litt mer her så håper jeg å få lagt ut noen oppskrifter og greier snart.

Noen dager før fødselen lagde jeg hermetisert tomatsaus. Det kom godt med når vi kom tilbake fra sykehuset og prøvde å venne oss til den nye hverdagen. Her er oppskrift:



Tomatsaus

4 bokser med tomat
2 løk
6 fedd hvitløk
1 raspet gulrot
1 boks tomatpure
1 Ss sukker
oregano
basilikum
salt og pepper
chili etter smak

Finhakk løk og hvitløk og stek gyllent i pannen. Ha i tomat og gulrot. Kok opp og la småputre i t minutter. Rør ut tomatpure for å få sausen tykkere. Smak til med krydder.

Ganske standard tomatsaus. Men så..! 

Sausen helles på sterile glass, nesten opp til kanten (steriliser glass, lokk og strikk i kokende vann). Hygiene er kjempeviktig her, du vil ikke ha botulisme. Ha deretter glassene i en kjele med vann, vannet skal dekke glassene helt og gå 3 cm. over. Det er lurt å ha et kjøkkenhåndkle i bunn for å unngå knusing. Koketid avhenger av hva du skal hermetisere, kjøtt skal fks. koke lenger enn syltetøy, og størrelsen på glassene. Jeg fulgte "Den rutete kokeboken" og anslo koketiden til 1.5 time på 85 grader. 

Når koketiden er over skal lokket være forseglet, det kan testes ved å prøve å åpne dem. Om lokket sitter så hardt at du må ta i skikkelig er det forseglet. Ett av mine glass ble ikke skikkelig forseglet pga. en dårlig låsemekanisme, da satte jeg det i kjøleskapet og spiste sausen neste dag. Hvis de er skikkelig hermetisert kan de settes i kjelleren eller et kaldt rom. Innholdet holder seg sannsynligvis over en atomvinter.

6 kommentarer:

  1. Gratulerer !!!

    Synes det var litt stille på dine kanter, men har all forståelse for fraværet ;-)
    -nyt tiden mens de er små for de blir fort store ...

    -når det gjelder hermetisering bør vannet gå minst 3 cm over lokket på glasset,
    mulig bildet er litt missvisende men det ser ut som kjelen er litt liten,
    du kan teste ved å prøve å åpne hvis du ikke klarer det med normale krefter er det greit og de holder seg i åresvis ...

    Lykke til videre og kos deg masse :-)

    SvarSlett
  2. Takk;)
    Ja, det var litt liten kjele, de ble hermetisert da, men ikke helt 'forkriftsmessig' :p. Nå har jeg fått en skikkelig stor kjele som egner seg bedre, blir gøy å teste ut. :) Men skal skrive på det med de 3 cm. er viktig å gjøre dette riktig.

    SvarSlett
  3. Takk for kommentar på bloggen min om samsoving!! For en nydelig jente med et flott navn dere har fått :-)
    Morsomt at du linker til min mammas blogg, simple living 2012, i lista di til høyre ;-)
    Er veldig glad i å lage og spise god mat, så her skal jeg lese videre!
    - mumsemamma.blogg.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. :) Jeg blogger jo stort sett om mat, men er artig med mammablogger og, nå som jeg selv har fått barn
      Og så gøy at det er moren din, kanskje ikke så rart du også har et fornuftig syn på forbruk og sånn? :)

      Slett
  4. For en nydelig baby, gratulerer.

    SvarSlett