lørdag 21. april 2012

Fiskekraft

Som jeg nevnte i forrige post kjøpte jeg en halv laks. Jeg kjøpte delen med hodet fordi jeg planla å lage kraft.


Som med kylling er det veldig mange fine, ferdigskjærte kjøttstykker av fisk å få i butikken. De er pakket inn i masse embalasje og bare å putte rett i panna. Ingenting galt med det en gang i blant, selv spiste jeg Salmalaks til sushi idag. Men det er billigere og mer miljøvennlig å kjøpe større deler. Ved å kjøpe en hel, eller halv, fisk får man mer mat og også mer smak. Tidligere var det jo vanlig å bruke mye mer av dyrene man spiste, folk visste hvordan man skulle nyttiggjøre seg av mest mulig. Jeg mener også at å tilberede mat som du ser har vært levende (med øyne og hud og alt) gjør at man får et mer bevisst forhold til det å spise kjøtt.



Å lage kraft er en genial måte å utnytte mat man ellers ville kastet. Fiskekraft lages av hode, hale og annet fiskeavskjær. Til både kjøtt- og fiskekraft koker man grønnsaker sammen med avskjæret. Her kan man bruke deler av grønnsaker som man ikke bruker til å spise, som toppen av gulrøtter og purre, eller løkskall og det ytterste på kål og salat. Det er slikt som gjør meg veldig begeistret. Kraft kan brukes i suppers og sauser og smaker utrolig mye bedre enn buljongterningene fra Toro, og inneholder ingen E-stoffer eller transfett. Selv har jeg sluttet helt  bruke buljongterninger, jeg bare lager kraft og fryser det ned.

Fiskekraft
1 kg fiskeavskjær
4 l. vann (hell på mer hvis det blir for lite)
Gulrøtter
1/2 rødløk med skall
1/2 purre (det grønne)
1 kork hvitvinseddik
1 spiseskje salt og pepperkorn
1 spiseskje timian



-Skyll fisk for blod og eventuelle innvoller.
-Ha i fisk og grønnsaker i vannet sammen med eddik og krydder. Det skal være nok vann til å dekke alt.
-Kok opp og fjern skummet som samler seg på overflaten
-Småkok i 40 minutters tid
-Sil av godt og kjøl ned kraften med mindre den skal brukes med en gang

Hvis du vil ha sterkere kraft som tar mindre plass kan du koke kraften uten fisken til den er halvert. For en finere kraft kan den siles to ganger med en finmasket sil.






1 kommentar:

  1. Anbefaler å korte ned koketiden til ca 20 minutter for å unngå "limsmak"

    SvarSlett