torsdag 26. april 2012

America, fuck yeah!



4th of July pizza

I  2011 studerte jeg et semester i USA og reiste rundt etter eksamen. I denne periodene utviklet jeg et elsk-hat forhold til amerikansk mat. På den ene siden er det så mye dårlig mat som selges i butikker og fast food-sjapper at det ikke er noe under at gjennomsnittskroppen er omtrent sånn:


Samtidig må man jo bare sjarmeres av alle de absurde produktene de greier å finne på. Usa har en slags rule 34 på mat: enhver tenkelig kombo av spiselig og uspiselig, finnes. Og som regel finnes det på WalMart.

Til dømes:

Det er også viktig at alt må komme i pakninger som er store nok til et spedbarn:

Det som plagde meg mest var at det var så sinnsykt vanskelig å få tak i sunn mat og råvarer. De fleste på skolen min spiste kun i kantina, og det var ingen dagligvarehandler i gåavstand, siden jeg bodde midt i suburbiahelvete på Long Island. Min redning ble Whole Foods , et supermarked som selger økologisk mat, gode råvarer og ordentlig bakt brød (latterlig nok en mangelvare i mulighetens land). For å komme meg dit måtte jeg riktignok ta bussen (som aldri var i rute) sammen med kriminelle og alenemødre i tjue minutter og krysse en høytraffikert motorvei uten gangfelt. Det er vanskelig å opprettholde et noenlunde sunt kosthold i USA hvis man ikke har bil.

Allikevel fikk jeg sansen for endel amerikansk mat. Særlig mat fra sørstatene, det er der de virkelig kan lage mat som gir deg både lykke og blodpropp. Noen av mine favoritter er:

-New York pizza
-Bagel med cream cheese
-Pretzels
-Hash browns (nei, det er ikke hasj i dem)
Mitt eget forsøk på hash browns
-Coleslaw
-Skikkelig godt stekt burger (fra fks. Shake shack)
-Sandwich med obskønt mye kjøtt
-Poboys
-Sweet Potato Fries
-Gumbo
-Crawfish

En ting man legger merke til når man reiser i USA er de regionale matforskjellene. New York-pizza og Chicago-pizza er to forskjellige verdener. Noen ting er særegent for en by, slik som pretzels i New York eller clams i Boston, uten noen åpenbar grunn. Det virker også som om alle byene på østkysten har hver sin type hot dog, til og med i Canada:

Toronto-pølse
En annen kul ting er all den internasjonale maten. Her er det også regionale forskjeller. Selv om mange byer har en Chinatown er den i New York den desidert største. Derfor er det mulig å finne middager til fem dollar, spise stekt blekksprut, koransk BBQ og drikke bubble tea. I Chicago befant jeg meg plutselig i et helt mexicansk nabolag der jeg fikk kjøpt noe jeg aldri har smakt på før: 


Vannmelon, mango og honningmelon med sitron og cayenne. I tillegg var det selvsagt kjempebillig mexicansk mat (ikke old el paso tacomix).

Ved å reise i USA får man ikke bare smakt på den lokale maten (som tidvis er fantastisk), men mat fra hele verden, og noen ganger en miks av de to. Men det er best å holde seg unna WalMart.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar