mandag 17. september 2012

Helstekt kylling

Som nevnt tidligere har jeg lite til overs for oppstykket kyllingkjøtt fra Prior. Hvis det først skal være kylling, kjøper jeg en hel. Men hva i all verden skal man gjøre med en hel kylling til over en kilo? Jo, nå skal du høre..



Når man først har et gigantisk beist av en broilerkylling er det lurt å steke den (eventuelt koke, mer om det senere). Det foregår på 175-225 grader i ovnen, i rundt en time, alt etter stekemetode og vekt.
Det er viktig å gni kyllingen skikkelig inn med olje, salt og pepper, så den ikke blir tørr og ekkel. Jeg pleier å snu den i løpet av steketiden, så begge sider blir godt gjennomstekt. Et annet tips er å helle over litt sjy med jevne mellomrom for å bevare fuktigheten. 

Jeg har en kokebok av Jamie Oliver som inneholder mange supre kyllingoppskrifter, blant annet innbakt kylling. Ellers er det bare å bruke fantasien. Her har jeg stekt kylling i ovn med hvitløk (stukket i kyllingen), tomat, basilikum og feta:


Jeg lager bare kylling når jeg vet jeg har god tid, for det blir alltid litt arbeid etterpå med å kutte opp restene. Når tallerkenen ser sånn ut:


..tar jeg resten av det gode kyllingkjøttet av skroget og heller av sjyen. Begge deler fryses ned til senere bruk:


Hurra for maksimalt utbytte av kylling!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar