tirsdag 30. oktober 2012

Gresskarsuppe


Siden halloween tydeligvis har blitt en offisiell høstbegivenhet, kjøpte jeg meg like så godt et firekilos gresskar. Planen var egentlig å skjære mønster i et gresskar og bruke resten til suppe, men det ble til at jeg skrellet og kuttet opp hele gresskaret. Nå skjønner jeg virkelig hvorfor nybyggerne i USA var så glade i denne grønnsaken; det blir vannvittig mye mat ut av den. 






Av mitt lille gresskar fikk jeg to hele kjeler fulle av gresskarpurè, den ene ble til suppe, den andre frøs jeg ned til senere bruk. Pureen er enkel: det er bare å koke opp gresskarbiter med vann. Suppeoppskriften jeg fulgte nesten korrekt er hentet fra Smitten Kitchen, og er en ganske kraftig versjon av tradisjonell gresskarsuppe. Perfekt på en kald høstkveld.


Suppen er laget va gresskarkspurè, en miks av tomat på boks og bønner, samt kyllingkraft og skinkebiter. Så kan det smaksettes med løk, balsamico og spisskummen. På toppen er det ristede gresskarfrø og rømme som garnityr.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar