onsdag 10. oktober 2012

Prosjekt Cider II

Jeg brukte en hel søndag på å koke epler, så nå er cideren virkelig i gang. 




Dette er riktignok en ganske uortodoks måte å gjøre det på, de aller fleste internettguider sier at man skal mose eplene, for å så presse jus (til dømes: http://www.howtomakecider.com/). Men jeg har lite plass, og ikke råd til en fruktpresse, så da ble det koking, mosing og pressing gjennom sil. Man tager vad man haver. Prinsippet blir uansett det samme; få eplene til en flytende masse og la gjæren gjøre om sukkeret til alkohol. 


Jeg kokte eplene til de ble grøtete og presset dem gjennom en sil. Da renner væsken gjennom, og skall og fruktkjøtt blir igjen.


Dette er noe av jusen jeg fikk. Jeg tilsatte også litt finhakkede ferske epler for smakens skyld.

Restene etter pressingen kokte jeg opp med sukker og kanel og lagde eplemos av: 













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar