torsdag 31. mai 2012

Baking


Jeg er ikke glad i å bake. Det er noe kjedelig, og kjerringaktig med det. Ikke at det er noe galt med kjerringer, men jeg er ikke helt klar for å bli med i den store hop av ukebladlesende konfirmasjonsbakere helt ennå. Men: baking kan være en genial måte å spare penger på. Ingrediensene koster nesten ingenting (en kilo hvetemel: 10 kr., gjær et par kr. for 25 gram). Dessuten er det tørrvarer som man kan ha i skapet en hel evighet hvis man bare pakker det inn skikkelig. Brød og rundstykker og slikt er kjempefint å lage i store porsjoner som man kan fryse ned. I tillegg kan man bruke diverse rester i bakverk, slik som sur melk, havregryn, nøtter, frukt og urter. Derfor prøver jeg med jevne mellomrom å få meg selv til å like å bake. Det har enda ikke virket, men her er mine tips til de som vil begi seg ut i bakingens verden:


-Bruk forskjellige typer mel.

 Hvetemel blir veldig kjedelig i lengden, bortsett fra i boller. Når man lager rundstykker og brød er det gøy å eksprimentere med ulike typer mel for å få forskjellig smak og tekstur. Prøv deg frem med havregryn. kli og rugmel. Dessuten er det veldig sunt.



 Elt deigen lenge.
Dette er kanskje det kjedeligste med hele bakprosessen, men veldig viktig. I min kokebok står det 10-15 min. men bruk gjerne 20 om du gidder.  Det er ikke nok å bare elte alt sammen, deigen skal være jevn og smidig, det er har alt å si for konsistensen på det ferdige brødet.

- Bruk gjær riktig og hev deigen lenge. 
Det er veldig viktig at deigen får hevet skikkelig. Derfor må man bruke riktig mengde gjær, det står som regel på oppskriften. Det er helle lurt å ta litt for lite, enn litt for mye. I pizzadeig skal det fks. ikke mer enn en spiseskje eller to. Det er viktigere å la deigen heve godt før steking. For at gjæren i det hele tatt skal heve må mamperatur, 37 grader for fersk gjær og 45-50 på tørr. For varmt vann vil drepe gjæren og for kaldt gjør at den ikke hever. Hvis man har i en spiseskje sukker vil det gjøre hevingen bedre, fordi det gir næring til gjæren. Jeg pleier vanligvis å putte tørrgjøren i lunkent vann sammen med litt sukker, og lar det heve i rundt 15 minutter på egenhånd, slik:




Når gjæren har boblet til toppen av glasset kan den puttes i deigen. Husk at den andre væsken som skal i, ikke må være for varm eller kald. For å få et luftigere bakverk kan det være lurt å heve lenger enn det som står i oppskriften. Det gjelder særlig forheving.

























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar