onsdag 16. mai 2012

Suppe med tofu



Ah, jeg har vært på asiatisk supermarked og kjøpt masse rart. Jeg elsker at det dukker opp flere butikker som nesten utelukkende har sør/øst-asiatiske produkter. Denne gangen tok jeg med meg blant annet sushi-former (nok et praktisk problem løst), masse syltet ingefær og tofu. Tofu synes jeg er et mystisk produkt. Det finnes så mange varianter, og jeg skjønner aldri hvilken jeg skal bruke til hva, så det ender med at jeg bare slenger med meg en tilfeldig type. Denne gangen kom jeg hjem med en variant som visstnok skulle være "soft and silky". Jaha. Siden jeg hadde lyst på suppe bestemte jeg meg for å prøve med tofu i, sammen med disse ingrediensene:



1/2 løk
2 vårløk
1/2 chili
1/2 pakke tofu
1 hvitløksfedd
1/3 sitron

Som jeg har nevnt før tar jeg alltid vare på grønnsaksrester til kraft:

Hiv det i fryseren og om noen uker er det nok til å koke opp grønnsakskraft til suppe.

Alle ingrediensene ovenfor ble stekt sammen i rundt ti minutter, og så hevet i en gryte med makaroni, røde linser og (3 dl.) grønnsakskraft. Jeg tok også i mer sitronsaft, for en syrlig smak. Resultat:


Meget velsmakende, selvom tofuen var veldig myk gikk den ikke i oppløsning, og det ble en fin kontrast til pastaen og linsene.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar