tirsdag 29. mai 2012

I like beans and such

Jeg var litt i tvil om jeg skulle sette denne under supperåd eller ikke. Det er vanskelig å si når en suppe blir en gryte, men denne retten var iallfall godt over i gryteland. 



Det er iallfall noe av det billigste jeg har laget: jeg kjøpte en boks tomater og mais for 10 kr til sammen, de andre ingrediensene var rester og tørrvarer. 

Ingredienser

1
boks hakkede tomater
2.5 dl. kraft med røde linser
2 dl. svart-øye-bønner
1 dl. vann
gul løk
paprika
hvitløksfedd
chilipasta
spisskummen
koriander
brunt sukker
balsamicoeddik

En bra ting med gryter og supper er at man kan bruke grønnsaker som ikke her helt ferske. Denne løken og paprikaen ville ikke gjort seg i en salat: 


Jeg kuttet disse tre opp i små biter og stekte dem i smør, med sukker, krydder og balsamicoeddik.


Når løken var gylden helte jeg i tomatene, og fylte opp boksen med vann (ca 1 dl.) for å få med resten av innholdet. 



Deretter tok jeg i bønnene, som hadde stått i vann natten over. Jeg lot det koke i rundt 30 minutter. Til slutt tok jeg i linser med kraft.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar